Η ζωή του φιλοσόφου
Βάθρο ιδεολογικό, λοιπόν, της δημοκρατικής πολιτείας είναι η ελευθερία· αυτό δηλαδή συνηθίζουν να λέγουν, ότι μόνο στην πολιτεία αυτή μετέχουν ελευθερίας· γιατί σε αυτό αποσκοπεί, λέγουν, κάθε δημοκρατία. Ένα στοιχείο της ελευθερίας είναι το άρχεσθαι και άρχειν εκ περιτροπής, καθώς το δημοκρατικό δίκαιον επιβάλλει την κατ’ αριθμόν ισότητα και όχι την κατ’ αξίαν·
(Αριστοτέλης, Πολιτικά, βιβλίο ΣΤ’, 1317a-1317b. Μετάφραση: Περί της Πολιτικής, Επίλεκτα Κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, Κωνσταντίνος Ι. Δεσποτόπουλος)
O Αριστοτέλης σε όλες τις εκδηλώσεις της ζωής του υπήρξε η ενσάρκωση του ορθού μέτρου. Θεωρούσε ως υπέρτατο αγαθό την αρετή της μεσότητος, απαλλαγμένη από κάθε υπερβολή και έλλειψη, οι οποίες αποτελούν για τον ίδιο μέγιστες κακίες. Κατανοούσε την αξία που είχε η μέτρια απόλαυση των υλικών αγαθών, άποψη που είχε ανάγει σε στάση ζωής. Η πολυμερής φιλοσοφική και επιστημονική του δράση αποδεικνύουν ότι ήταν προικισμένος με ισχυρή βούληση και ικανότητα διάγνωσης των πραγματικών καταστάσεων.
Ηταν ένας βαθιά συναισθηματικός άνθρωπος, με έμφυτη ευγένεια. Τον χαρακτήριζαν η τρυφερότητα της ψυχής του, η φιλική του αφοσίωση, η αγάπη και η ιδιαίτερη μέριμνα προς τα μέλη της οικογένειάς του και του φιλικού του περιβάλλοντος, όπως καταδεικνύει το κείμενο της διαθήκης του που διασώζεται από τον Διογένη τον Λαέρτιο. Απαλλαγμένος από κάθε αλαζονική συμπεριφορά, διακρινόταν για την φιλανθρωπία του και την βαθύτατη ανθρωπιστική και ευεργετική του διάθεση.`
Κείμενο: Αθηνά Μαραθιανού/αρχαιολόγος
ΚΑΤΑΓΩΓΗ
ΝΕΑΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Δεν έχουν διασωθεί πολλά στοιχεία για το ρόλο που διαδραμάτισε στην Ακαδημία ως φοιτητής και για τις σχέσεις του με το δάσκαλό του. Λέγεται, πάντως, πως δεν δεχόταν με ευκολία όλες τις θεωρίες του Πλάτωνα. Για ένα διάστημα σίγουρα είχε κερδίσει την εύνοιά του, αφού ο Πλάτωνας τον αποκαλούσε «αναγνώστη» και «νου της σχολής», αλλά αργότερα, όταν οι απόψεις τους διαφοροποιήθηκαν, εκδηλώθηκαν ανάμεσά τους σοβαρές διαφορές και πιθανόν να υπήρξε ένταση στις σχέσεις τους. Εκ των υστέρων, μάλιστα, κάποιοι –πιθανότατα φίλοι του ανιψιού του Πλάτωνα και διαδόχου του στη διεύθυνση της σχολής, του Σπεύσιππου- τον κατηγόρησαν για απρεπή συμπεριφορά απέναντι στον δάσκαλο. Τη δεύτερη δεκαετία της παραμονής του στην Αθήνα έγραψε μερικούς διαλόγους πλατωνικού ύφους και κάποια από τα σημαντικά έργα του που αφορούσαν τη λογική, τη θεωρία της γλώσσας και τη ρητορική. Επίσης, υπάρχουν κάποιες πληροφορίες ότι ίσως δίδαξε και ο ίδιος ρητορική. Στη σχολή ο Αριστοτέλης γνώρισε τον Εύδοξο τον Κνίδιο, τον Ηρακλείδη τον Πόντιο και τον Ξενοκράτη.
Η ΜΕΤΑ ΠΛΑΤΩΝΑ ΕΠΟΧΗ
Ο Ερμίας είχε δημιουργήσει γύρω του ένα μικρό κύκλο από οπαδούς του Πλάτωνα και το κλίμα ήταν ευνοϊκό για τον Αριστοτέλη. Παρέμεινε στην Ασσο τρία χρόνια και παντρεύτηκε την Πυθιάδα, ανιψιά και θετή κόρη του Ερμία. Μαζί της απέκτησε μία κόρη, στην οποία έδωσε το ίδιο όνομα. Αργότερα στην Αθήνα, μετά το θάνατο της γυναίκας του, απέκτησε κι έναν γιο, το Νικόμαχο, με την Ερπυλλίδα που καταγόταν από τα Στάγειρα και είχε μαζί της μόνιμο δεσμό. Οταν ο Ερμίας δολοφονήθηκε από τους Πέρσες για τα φιλομακεδονικά φρονήματά του, ο Αριστοτέλης έφυγε από τη Μικρά Ασία, και, μετά από προτροπή του Θεόφραστου, του πιο πιστού μαθητή και συνεργάτη του, εγκαταστάθηκε στη Μυτιλήνη (345 π.Χ.), όπου παρέμεινε για δύο χρόνια.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Μετά το 340 π.Χ., όταν ο Αλέξανδρος ορίστηκε αντιβασιλέας, ο Αριστοτέλης εγκαταστάθηκε στη γενέτειρά του, τα Στάγειρα. Το 339 προς 338 π.Χ. πέθανε ο Σπεύσιππος και η Ακαδημία του Πλάτωνα έμεινε ακέφαλη. Ο Αριστοτέλης περιλαμβανόταν στους υποψήφιους για την ανάληψη της διεύθυνσης, αλλά έμεινε στη Μακεδονία και δεν πήγε στην Αθήνα να υποβάλει υποψηφιότητα. Ετσι, στη σχολή διευθυντής εκλέχθηκε ο Ξενοκράτης. Το γεγονός αυτό ήταν και η κύρια αφορμή για την οριστική ρήξη των δεσμών του Αριστοτέλη με την Ακαδημία και την αποχώρησή του.
Η ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
Στην περιοχή που βρισκόταν κοντά στο ναό ο οποίος ήταν αφιερωμένος στο Λύκειο Απόλλωνα και στις Μούσες, μεταξύ του λόφου του Λυκαβηττού και του ποταμού Ιλισού, μίσθωσε κτήματα (αφού σύμφωνα με τους Αθηναϊκούς νόμους ως ξένος δεν είχε το δικαίωμα να αποκτήσει δική του περιουσία) και ίδρυσε μια σχολή, το Λύκειο. Η σχολή αυτή ονομάστηκε «Περίπατος», διότι τα μέλη της συζητούσαν περπατώντας στους κήπους και οι οπαδοί του Αριστοτέλη ονομάστηκαν «Περιπατητικοί». Ο Αριστοτέλης έκανε κάθε πρωί περιπάτους με τους μαθητές του και συζητούσε σύνθετα φιλοσοφικά ζητήματα περί λογικής, φυσικής και μεταφυσικής, θέματα δηλαδή που ενδιέφεραν περιορισμένο αριθμό ατόμων. Το απόγευμα, ή το βράδυ, ανέπτυσσε πιο εύληπτα θέματα που είχαν σχέση με τη ρητορική, τη σοφιστική και την πολιτική, μπροστά σε ευρύτερο ακροατήριο.
Το Λύκειο διέφερε σημαντικά από την Ακαδημία του Πλάτωνα, αφού είχε χαρακτήρα περισσότερο επιστημονικό παρά φιλοσοφικό. Οι μαθητές ασχολούνταν κυρίως με εξειδικευμένες επιστημονικές έρευνες υπό την καθοδήγηση του δασκάλου τους. Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, οι μαθητές του «διοικούσαν» τη σχολή επί δέκα μέρες ο καθένας και δειπνούσαν μαζί, ενώ μία φορά το μήνα οργανωνόταν κι ένα συμπόσιο.
Περισσότερα στοιχεία για το έργο που γινόταν στη σχολή, ωστόσο, δεν υπάρχουν. Ο Αριστοτέλης στο διάστημα των 13 ετών που διηύθυνε το Λύκειο (336/335-323/322 π.Χ.) έγραψε σημαντικά έργα με θέμα τη φιλοσοφία, την ηθική, τη βιολογία και την ψυχολογία. Παράλληλα, άρχισε την οργάνωση της έρευνάς του και την ταξινόμηση των επιστημών. Συγκέντρωσε, επίσης, εκατοντάδες χειρόγραφα και δημιούργησε έτσι την πρώτη μεγάλη οργανωμένη βιβλιοθήκη που αποτέλεσε πρότυπο για τις βιβλιοθήκες της Αλεξάνδρειας και της Περγάμου. Στο εγχείρημά του αυτό λέγεται ότι τον βοήθησε οικονομικά ο παλιός του μαθητής, Αλέξανδρος. Μετά την αποχώρηση του Αριστοτέλη τη διεύθυνση της σχολής ανέλαβε ο Θεόφραστος, ο οποίος ασχολήθηκε, μεταξύ άλλων, με τη φυσική και κυρίως με τη βοτανική. Αυτό το διάστημα η σχολή γνώρισε ακμή και ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε -λέγεται μάλιστα ότι έφτασε τα 2,000 άτομα.
Μετά το θάνατο του Θεόφραστου, το 287 π.Χ., τη διεύθυνση του Λυκείου ανέλαβαν ο Στράτων από τη Λάμψακο (287-269 π.Χ.), ο Λύκων (269-225 π.Χ.) και ο Κριτόλαος (225-143 π.Χ.). Στη συνέχεια η σχολή άρχισε να παρακμάζει και τελικά καταστράφηκε το 84 π.Χ.
Αρετά πολύμοχθε γένει βροτείω
θήραμα κάλλιστον βίω
σας πέρι παρθένε μορφάς
και θανείν ζαλωτός εν Ελλάδι πότμος
και πόνους τλήναι μαλερούς ακάμαντας
Τόνδε ποτ' ουχ οσίως παραβάς μακάρων θεών θέμιν αγνήν
έκτεινε Περσών τοξοφόρων βασιλεύς,
ου φανερώς λόγχη φονίους εν αγώσι κρατήσας,
αλλ' ανδρός πίστει χρησάμενος.
Σύμφωνα με την βιογραφία του Αριστοτέλη που αποδίδεται στο νεοπλατωνικό φιλόσοφο Αμμώνιο, ο οποίος έζησε τον 5ο αιώνα μ.Χ., πληροφορούμαστε ότι οι Σταγειρίτες κάθε χρόνο πραγματοποιούσαν μια γιορτή αφιερωμένη στην μνήμη του, τα Αριστοτέλειαν. Στη βιβλιοθήκη της πόλης του Αγίου Μάρκου φυλάσσεται με τον αριθμό 257 ένα πολύτιμο χειρόγραφο που χρονολογείται περίπου στα 1300. Πρόκειται για την Vita Marciana, η οποία σύμφωνα με τους μελετητές αποτελεί μια παλιά βιογραφία του Αριστοτέλη που περιέχει πληροφορίες μοναδικές που δεν διασώζονται σε καμία άλλη πηγή. Μια τέτοια πληροφορία αναφέρει «(Αριστοτέλους) εν Χαλκίδι τελευτήσαντος (οι Σταγειρίται) μετεπέμψαντο το σώμα και βωμόν επέστησαν τω τάφω και Αριστοτέλειον τον τόπον εκάλεσαν και εκεί την βουλήν ήθροιζον».
Στην αναφορά αυτή διασώζεται η πληροφορία ότι στα αρχαία Στάγειρα, στον τόπο ταφής του Αριστοτέλη πάνω από τον βωμό που ήταν αφιερωμένος στην μνήμη του, συνεδρίαζε η βουλή της πόλης.
Την ίδια τάση για υμνολογία του Αριστοτέλη διαπιστώνουμε και σε μια άλλη, αραβικής προελεύσεως, βιογραφική πηγή για τον Αριστοτέλη. Πρόκειται για το «Βιβλίο εκλογών σοφίας και όμορφων αποφθεγμάτων», του Αλεξανδρινού γιατρού και λόγιου Al-Mubassir, που χρονολογείται στο β΄ μισό του 11ου αιώνα και στην οποία πιθανώς ανάγεται η Vita Marciana. Στο έργο του Al-Mubassir περιλαμβάνεται και μια ακόμη πληροφορία που χαρακτηρίζεται από εξαιρετικό ενδιαφέρον. Σε ελεύθερη απόδοση αναφέρει ότι: «Κάθε φορά που είχαν να σκεφτούν πάνω σε σημαντικές υποθέσεις τους, κάθε φορά που ήθελαν να λύσουν δύσκολα προβλήματα που τους απασχολούσαν, καλούσαν σε αυτόν τον τόπο την συνέλευσή τους.
Στον ίδιο αυτόν τόπο πήγαιναν και όταν ήθελαν να βρουν την ψυχική τους γαλήνη και του πνεύματός τους την ηρεμία. Κάθε φορά που συναντούσαν μια δυσκολία αξεπέραστη στην περιοχή της μαθήσεως ή, γενικότερα, της φιλοσοφίας, πήγαιναν σ΄εκείνη την τοποθεσία. Μιλούσαν εκεί μεταξύ τους για το θέμα που τους απασχολούσε, ώσπου αυτό που τους φαινόταν ως τότε δυσκολοξεδιάλυτο και ασαφές γινόταν σαφές και ολοκάθαρο, και αποκτούσαν βεβαιότητα γι΄αυτό που ήταν ως τότε το αντικείμενο των συζητήσεών τους. Γιατί πίστευαν ότι ο ερχομός τους στον τόπο όπου ήταν θαμμένα τα λείψανα του Αριστοτέλη τους καθάριζε το νου, τους έκανε οξύτερη την κρίση και τους βοηθούσε να καταλαβαίνουν με μεγαλύτερη ευκολία». Δεν μπορούμε να ισχυριστούμε με ασφάλεια ότι οι πηγές αυτές αποδίδουν την ιστορική πραγματικότητα με απόλυτη ακρίβεια. Το μόνο βέβαιο είναι ότι αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό τον βαθύ σεβασμό με τον οποίον περιβλήθηκε από πολύ νωρίς το πρόσωπο και το έργο του μεγάλου φιλοσόφου της αρχαιότητας.
Αναφορά στην γιορτή της μνήμης του μεγάλου φιλοσόφου διασώζεται και στο περιηγητικό βιβλίο που κυριαρχεί τον 14ο αιώνα, «Τα ταξίδια του Μάντεβιλ», συγγραφέας του οποίου ήταν ο Άγγλος John Mandeville. Το έργο αυτό αποτελεί ένα αριστουργηματικό πεζογράφημα που συνδυάζει το μυθικό και το ρεαλιστικό στοιχείο. Ο περιηγητής John Mandeville αναφέρει ότι στα μέσα του 14ου αιώνα επισκέφτηκε τα Στάγειρα, γενέτειρα του Αριστοτέλη, και διαπίστωσε ότι κάθε χρόνο γύρω από τον βωμό που είχε ανεγερθεί πάνω από τον τάφο του γινόταν μια πανηγυρική γιορτή, στην οποία τιμόταν ο Αριστοτέλης σαν να ήταν «άγιος». Και προσθέτει ότι εκεί γινόταν και οι συνελεύσεις των κατοίκων, οι οποίοι επικαλούνταν την συνδρομή του θεού και του Αριστοτέλη για να λάβουν σωστές αποφάσεις. Η πληροφορία αυτή του Mandeville δεν έχει εξακριβωθεί και χρήζει περαιτέρω εξέτασης. Οι ερευνητές θεωρούν ότι ο Mandeville έχει συνδυάσει στο βιβλίο του με εξαιρετική δεξιοτεχνία γεγονότα του 14ου αιώνα με την παράδοση της κλασικής αρχαιότητας.
Δεν γνωρίζουμε, λοιπόν, αν πρόκειται για επιβεβαίωση της επιβίωσης μιας αρχαίας ελληνικής γιορτής κατά τον 14ο αιώνα ή για πληροφορίες που συνέλεξε ο Mandeville και τις διάνθισε με φανταστικά στοιχεία. Πάντως, οι γνώμες των μελετητών συγκλίνουν στο ότι ο Mandeville, επηρεασμένος από το ελληνολατρικό κίνημα του 14ου αιώνα στην Ευρώπη και την στροφή προς τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, ενσωμάτωσε μια πρακτική του 4ου αιώνα π.Χ., όπως την ανάγνωσε στα κείμενα αρχαίων συγγραφέων, στην σύγχρονή του πραγματικότητα. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει πάντως το γεγονός ότι στον 14ο αιώνα, 1800 περίπου χρόνια μετά τον θάνατο του Αριστοτέλη, επιβιώνει έστω και στην μνήμη των ανθρώπων μια αρχαία ελληνική πρακτική απόδοσης τιμών σε θνητό σοφό άνδρα.
* Κείμενα της αρχαιολόγου Αθηνάς Μαραθιανού.
ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Αλλά και η διαθήκη του είναι μια επιπλέον απόδειξη για το ποιόν του Αριστοτέλη. Αποδεικνύεται πολύτιμη πηγή πληροφοριών για το χαρακτήρα του και γενικά τις σχέσεις του με τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του, συγγενείς, φίλους, ελεύθερους και δούλους. Από το κείμενό της συνάγεται πως ήταν άνθρωπος ο οποίος είχε αισθανθεί έντονα τη μοναξιά της ζωής και ένιωθε ευγνωμοσύνη για όσους ανθρώπους συνετέλεσαν ώστε να απαλυνθεί, ή και να εξαλειφθεί, το αίσθημα αυτό. Στη διαθήκη του ζητούσε να τον θάψουν δίπλα στην πρώτη του γυναίκα του Πυθιάδα, που είχε ήδη πεθάνει.
Για την Ερπυλλίδα, που είχε φροντίσει τον ίδιο, την οικογένειά του και το σπιτικό τους, φρόντισε να την αφήσουν να διαλέξει το καλύτερο από τα κτήματα του στη Χαλκίδα ή στα Στάγειρα και την παρότρυνε να ξαναφτιάξει τη ζωή της, εαν η ίδια ήθελε. Οριζε την κόρη του να πάρει για γυναίκα του ο Νικάνωρ, ο γιος του Πρόξενου, του κηδεμόνα του. Επιθυμούσε δε, να προστατευθούν και να αποκατασταθούν οικονομικά και κοινωνικά οι δούλοι που τον υπηρετούσαν. Τις δούλες συγκεκριμένα, προνόησε να προικιστούν και εξέφραζε την επιθυμία του να τις παντρέψουν με πρόσωπα γενικής αποδοχής. Για τα παιδιά των δούλων του ζήτησε «μη πωλείν όταν εν ηλικία γένωνται, ελεύθερους αφείναι κατ’ αξίαν», και μάλιστα φρόντισε για την άμεση απελευθέρωση κάποιων.